به گزارش ميراث آريا (CHTN) به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت ،محسن کرمي اظهار داشت: صدور شناسنامه هاي رايانه اي به تدريج از ابتداي سال 89 در کشور شروع شده است و مردم به تدريج براي تعويض شناسنامه هاي خود به اداره هاي ثبت احوال منطقه محل سکونت مراجعه کنند.

کرمي درباره صدور شناسنامه براي ساير افراد گفت: هر کس براي تعويض، عکس دار کردن و يا اعلام مفقودي به اداره هاي ثبت احوال کشور مراجعه کند، شناسنامه رايانه اي دريافت مي کند.

وي با بيان اينکه تمامي شناسنامه هاي دست نويس به تدريج از رده خارج خواهد شد، افزود: تلاش خواهد شد با مراجعه موردي مردم به اداره هاي ثبت احوال در سراسر کشور، شناسنامه رايانه اي صادر و تحويل شود.

معاون حقوقي و سجلي سازمان ثبت احوال کشور با بيان اينکه شناسنامه هاي رايانه اي خدشه دار نمي شوند، تاکيد کرد: امکان جعل اين شناسنامه ها وجود ندارد.

کرمي، ماشين نويس بودن مشخصات هويتي و سجلي فرد و مشخصات صفحات ديگر مثل اسامي فرزندان و همسر را از ويژگي هاي شناسنامه هاي رايانه اي عنوان کرد و افزود: مشخصات فرد در شناسنامه هاي رايانه اي، ديگر دست نويس نخواهد بود و به صورت تايپ شده در شناسنامه نوشته مي شود.

وي از طراحي هاي جديد بر روي شناسنامه هاي رايانه اي خبر داد و گفت: ريز نوشته هاي امنيتي در طراحي صفحات شناسنامه هاي رايانه اي وجود دارد که فقط با دستگاه هاي ميکروپرينت قابل رويت است.

کرمي، اندازه و قطع اين شناسنامه ها را به اندازه گذرنامه ها دانست و افزود: صفحات و مواد اوليه در اين شناسنامه ها از کاغذ واتر مارک استفاده شده است.

وي با بيان اينکه روي کاغذ يکي از صفحات شناسنامه رايانه اي، نقشه جمهوري اسلامي ايران حک شده است، افزود: در صفحات ديگر آن، آرم مقدس جمهوري اسلامي ايران و عبارت ثبت احوال و نام خليج فارس به شکل خاصي حک شده است.

معاون حقوقي و سجلي سازمان ثبت احوال کشور گفت: در شناسنامه هاي رايانه اي عکس الصاق نخواهد شد بلکه عکس اسکن مي شود و با يک روکش مطمئن و مناسب حفاظت مي شود.

کرمي حک بارکد شماره ملي در اين شناسنامه ها را از ديگر ويژگي هاي شناسنامه هاي رايانه اي ذکر کرد و گفت: شماره ملي در شناسنامه هاي قبلي وجود نداشته است.

وي به افزايش قابليت هاي امنيتي اين شناسنامه ها اشاره کرد و گفت: براي اين منظور از کاغذهاي امنيتي و حساس مواد شيميايي و از نخ امنيتي سه رنگ استفاده شده است.

معاون حقوقي و سجلي سازمان ثبت احوال کشور گفت: براي بالا بردن افزايش ضريب امنيتي شناسنامه هاي رايانه اي از روکش امنيتي اولمينت و هلوگرام سه بعدي استفاده شده است به گونه اي که امکان جعل و خدشه دار شدن شناسنامه را به صفر رسانده است.
کرمي تصريح کرد: شماره مسلسل و سري شناسنامه در همه صفحات شناسنامه هاي رايانه اي پانچ شده است.

وي در باره هزينه تعويض شناسنامه رايانه اي، گفت: براي صدور هر شناسنامه رايانه اي مبلغ 20 هزار ريال دريافت مي شود و غير از اين مبلغ وجهي دريافت نمي شود.

معاون حقوقي و سجلي سازمان ثبت احوال کشور در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا شناسنامه هاي رايانه اي در همه اداره هاي ثبت احوال کشور صادر مي شود، گفت: دستگاه هاي چاپگر صدور اين شناسنامه ها در همه کلان شهرها و استان ها و همچنين در برخي شهرستان ها وجود دارد.

کرمي درباره شهرستان هاي فاقد دستگاه هاي چاپگر صدور شناسنامه هاي رايانه گفت: به زودي شهرستان هاي ياد شده به دستگاه هاي چاپگر صدور شناسنامه هاي رايانه اي مجهز خواهند شد.

وي با بيان اينکه نيازي به مراجعه براي تعويض شناسنامه به کلان شهرها و استان ها نيست، گفت: مردم مي توانند به اداره هاي ثبت احوال منطقه مسکوني خود مراجعه و نسبت به تعويض شناسنامه رايانه اي خود اقدام کنند.

کرمي درباره واگذاري برخي از خدمات ثبت احوال به بخش خصوصي گفت: براي تکريم ارباب رجوع و تسريع در ارايه خدمات به مردم ، مجوزهايي به دفاتر پيشخوان دولت براي اين منظور صادر شده است.

وي افزود: تا پايان سال 89 مجوزهاي صادر شده به دفاتر پيشخوان دولت، به 100 دفتر خواهد رسيد و اين دفاتر خدمات الکترونيک هويتي مربوط به امور شناسنامه و کارت ملي را به مردم ارايه مي دهند.

معاون حقوقي و سجلي سازمان ثبت احوال کشور اظهارداشت: از طريق دفاتر پيشخوان دولت، 11 خدمت از جمله تغيير هويتي و سجلي افراد، تغيير نام، نام خانوادگي و تعويض کارت ملي به مردم ارايه مي شود و نيازي در اين زمينه به مراجعه افراد به ثبت احوال نيست.202

انتهای پیام/

کد خبر 1389121451